Lantionpohjan fysioterapia sisältää:

  • ryhdin ja lihasten yhteistoiminnan tutkimisen
  • lantionpohjan lihasten toiminnan tutkimisen (mahd. lantionpohjan EMG-mittaus, joka sovitaan asiakkaan kanssa) 
  • hengitys ja pallean toiminta
  • tarvittaessa arpien käsittelyn ja ohjauksen
  • fysioterapeuttisen harjoitteluun
  • ohjeet itsehoitoon ja seuranta
  • käyntikertoja 2-15

 

Onko sinun vaikea pidättää nauraessa tai yskiessä? Täytyykö sinun ravata vessassa monta kertaa päivässä? Jätätkö menojasi väliin pidätyskyvyn vuoksi? Onko virtsankarkailu alkanut raskausaikana tai synnytyksen jälkeen? Oletko synnyttänyt etkä löydä tai tunnista lantionpohjan lihaksia? Kärsitkö kivusta lantionpohjassa tai lantiossa? Jos vastaat kyllä johonkin näistä kysymyksistä, voit hyötyä lantionpohjan fysioterapiasta.

Lantionpohjan fysioterapialla voidaan auttaa

  • virtsan- ja/tai ulosteenkarkailussa,
  • laskeumissa,
  • lantionpohjan ja lantion kiputiloissa,
  • lantionpohjan lihasten tunnistamisessa ja harjoittelussa (synnytyksen tai leikkausten jälkeen tai muussa elämänvaiheessa)
  • episiotomia-arpien käsittelyssä

Vatsalihasten erkauman kuntoutuksessa ja äitiysfysioterapiassa lantionpohjan lihakset ovat myös tärkeässä roolissa, jotta keskivartalon lihasten toiminta ja oikea-aikainen aktivoituminen saadaan palautettua.

 

Tavoite ja keinoja

Lantionpohjan fysioterapia auttaa lantionpohjan toimintahäiriöissä/kivuissa ja tähtää lihasten oikea-aikaiseen ja -suuntaiseen toimintaan yhdessä keskivartalon ja raajojen lihasten sekä pallean kanssa, lantionpohjan lihasten ja rentouden löytämiseen sekä tunnistamiseen. Lantionpohjan harjoittelussa harjoitellaan siis niiden oikea-aikaista toimintaa muiden lihasten kanssa sekä voimaa, nopeutta ja kestävyyttä, mutta myös rentoutta. 

 

Lantionpohjan fysioterapia perustuu asiakkaan haastattelulle sekä hänen toiveille ja tavoitteille. Lantionpohjan harjoittelussa apuna voidaan käyttää lantionpohjan EMG-mittausta ja biofeedback:iä tai ultraääntä (Mehiläinen). Sähköhoitoa voidaan myös käyttää lantionpohjan lihasten harjoittelussa apuna, mistä on Käypä hoito -suosituksessa B-tason näyttöä. Kalvorakenteiden kautta päästään myös rentouttamaan yliaktiivisia lihaksia. Harjoittelu on pitkäjänteistä, sillä lantionpohjan lihasvoiman kasvu vaatii 3-6 kk harjoittelua. 

 

Miksi lantionpohjan lihakset ovat tärkeät?

Lantionpohjan lihakset muodostavat pohjan keskivartalolle ja ovat tärkeitä pidätyskyvyn, keskivartalon ja lantion tuen sekä seksuaalitoimintojen kannalta. Lantionpohjan heikkous tai ylijännitys voi aiheuttaa virtsankarkailua tai lantion kiputiloja. Lantionpohjan lihakset toimivat yhteistyössä keskivartalon lihasten ja pallean kanssa sekä sidekudoskalvoketjujen (fascian) kautta lantionpohjan lihaksiin vaikuttavat myös muut lihakset, kuten esim. lähentäjälihakset.